title
לחצו להתקשרות:

 


יוגה לטיפול בדליפת שתן בנשים

דליפת שתן, או בשמה הנוסף "אי-נקיטת שתן", הינה מצב של חוסר שליטה על הסוגר האחראי על יצירת השתן. בריחה בלתי-רצונית של שתן הינה תופעה נפוצה הפוגעת בעיקר בנשים, כאשר שכיחות התופעה עולה ככל שמתבגרים. על פי מחקרים, כ-40% מנשים בגילאי 65 ומעלה סובלות מבריחת שתן ברמה כזו או אחרת.

המקור למידע ברשת על בריחת שתן

התאמת טיפול רלוונטי נגד דליפת שתן

דירוג ובקרה של מרפאות ומטפלים בתחום

מתי מתרחשת דליפת שתן?

קיימים מגוון סוגי דליפת שתן. הסוג הנפוץ ביותר מכונה "דליפת שתן במאמץ", במהלכה מתרחשת בריחה לא רצונית של שתן בעת מאמץ פיזי-גופני המביא ללחץ תוך-בטני מוגבר, לדוגמא כאשר מבצעים פעילות גופנית, משתעלים, מתעטשים ואפילו כשצוחקים. "דליפת שתן דחופה" כוללת דחיפות ותכיפות גבוהה בצורך למתן שתן. במצב זה, הדליפה הבלתי-מכוונת מתרחשת לאחר שהמטופל אינו מספיק להגיע בזמן לשירותים.

הסוג החמור והקשה ביותר לטיפול הינו  "דליפת שתן מעורבת". למעשה מדובר בשילוב של שני הסוגים הראשונים, כלומר כאשר בריחת השתן מתרחשת בשל מאמץ אך מתאפיינת בתדירות גבוהה ובדחף חזק ביותר להשתנה. הסובלים מסוג זה של בריחת שתן עשויים להימנע מסיטואציות חברתיות ופעילויות פיזיות המתקיימות בציבור ובחברת אנשים, בשל החשש מ"תקרית מביכה".

מהן ההשלכות של דליפת שתן?

אמנם לרוב דליפת שתן איננה מסכנת את הבריאות, אך היא בהחלט עשויה לפגוע באיכות החיים ובשגרה היומיומית. הסובלים מדליפת שתן על סוגיה השונים מדווחים על הפרעה תפקודית של ממש, שכן רבים נמנעים מסיטואציות ופעילויות מסוימות, דוגמת טיולים ארוכים עם המשפחה, בילוי עם בן/בת הזוג וכל שהייה ממושכת בחברת אנשים במקומות שאינם מספקים גישה קרובה וקלה לבית שימוש. הימנעות זו עשויה לגרום לתסכול, ייאוש, פגיעה בחיים החברתיים, המשפחתיים, הזוגיים והמקצועיים, ואף לחרדה ודיכאון.

איך יוגה עוזרת לטפל בדליפת שתן?

לאחרונה, מחקרים מדעיים הוכיחו כי תרגול יוגה מהווה שיטה טבעית, יעילה ובטוחה לטיפול ומניעת דליפת שתן. תורת היוגה פותחה לפני אלפי שנים בהודו העתיקה, ופרצה בשנים האחרונות למערב. תרגול תנוחות היוגה מסייע לחיזוק ואיזון שרירי, מפרקי ואיברי הגוף, לצד הרגעת הנפש והקלה על לחצים, מתחים וחרדות. מחקרים חדשים שנערכו בארה"ב מצאו כי תרגול יוגה באופן קבוע מסייע לשמירה על בריאות ותפקודה התקין של שלפוחית השתן, באופן המקל על ההתמודדות עם בריחת שתן.

טיפול בדליפת שתן באמצעות יוגה פועל בכמה היבטים. האפקט המרגיע של תרגול יוגה ומדיטציה מאפשר להקל על דליפת שתן הקשורה לגורמים פסיכולוגיים, דוגמת לחץ, חרדה ומתח נפשי. בנוסף, תרגול התנוחות מאפשר לחזק את שרירי רצפת האגן, לשפר את קצב חילוף החומרים ולשמור על תקינות השלפוחית סוגר השתן, באופן המפחית את הדליפות. לצד שיטות היוגה המסורתיות, פותחו תכניות יוגה ייחודיות המיועדות עבור נשים מכל הגילאים הסובלות מרפיון שרירי רצפת האגן והפרעות בשלפוחית ובסוגר השתן.

מהם תרגילי היוגה היעילים לטיפול בדליפת שתן?

תנוחות היוגה ("אסאנות") המומלצות לטיפול ומניעת דליפת שתן הן:

תנוחת המושב – תנוחת עמידה הכוללת דחיפה של הישבנים לאחור, תוך הקפדה על זקיפות ויישור עמוד השדרה, ושמירה עלקו  ישר בין הירכיים והברכיים. התנוחה מאפשרת שליטה טובה יותר על שרירי הסוגרים והירכיים הפנימיות.

באנדהות – שם כולל לתנוחות הכוללות "נעילה" וכיווץ של שרירי הנקבים הטבעתיים (פי הטבעת, סוגר השתן והנרתיק) כלפי העצמות הקדמיות של האגן. תרגול באדהא מאפשר לחזק את שרירי רצפת האגן, תוך הגברת ספיגת החמצן ורמת האנרגיה בגוף.

תנוחת הגמל – תנוחת המתבצעת על-ידי כיפוף הראש מטה אל הברכיים, תוך כיווץ וחיזוק שרירי הסוגרים והיריכיים הפנימיות. תנוחה זו מסייעת להמרצת פעילות האיברים הפנימיים והשרירים שבאזור הבטן התחתונה.

לסיכום, תרגול קבוע וסדיר של תנוחות יוגה הוכחו מחקרית כבעל יכולת לשפר בצורה ניכרת את תופעת בריחת השתן, תוך הפחתת תדירות וחומרת הדליפות. היוגה מאפשרת להשיג שליטה גבוהה יותר על סוגר השתן, באמצעות חיזוק שרירי הבטן התחתונה, האגן והירכיים. מדובר בשיטה טבעית, בטוחה, אמינה ויעילה להשגת איזון גופני-נפשי והחזרת השליטה על דחפים בלתי רצוניים.